Skip to main content

Cuan Siti nooraisah Binti Manap menulis,

Selamat sejahtera kepada Tuan Shamsuddin, keluarga dan rakan sekerja. Mohon

bertanya, bagaimana cara-cara pembelian rumah lelong? Apakah kebaikan dan keburukannya untuk jangkamasa pendek atau jangkamasa panjang?

Apakah syarat-syarat atau kelayakan yang diperlukan?

Sekian, terima kasih.

_________________________________

Insyaa Allah, Tuan Shamsuddin Kadir akan memberikan informasi berkenaan dengan persoalan ini dalam masa terdekat di blog ini.

Nor Aini Mohamed

__________________________________________________________________________________________________

Langkah untuk kita membeli rumah lelong, adalah yang pertama biasakan diri menghadiri majlis lelong rumah seperti yang diiklankan dalam flyer yang dihantar ke peti surat rumah kita, ataupun iklan yang dipaparkan di dalam akbar dan juga di bank.  Di situ kita dapat mempelajari selok belok proses lelongan berlangsung dan juga proses pembelian.

Secara asasnya, kita perlu menyediakan 5% bank draf berdasarkan harga ‘reserve price’ seperti yang diklankan, jika kita menjadi pelelong tertinggi, maka kita membuat penempah serius dengan memberikan bank draft tersebut ke pihak yang melelong tersebut. Dalam tempoh tertentu kita perlu menjelaskan bayaran baki keseluruhan  harga yang kita tawarkan itu. Masanya cukup bagi kita memohon pinjaman bank.

Apabila disebut rumah lelong,

  • Ianya bagus dibeli jika rumah itu dilelong disebabkan pemilik yang mempunyai masalah kewangan.
  • Ianya tidak bagus dibeli jika rumah itu dilelong kerana tidak dapat dijual ataupun disewakan  oleh pemiliknya.
Kes terbaru, seorang individu membeli sebuah kondominium dengan harga RM 20,000 di bawah harga pasaran, melalui sistem rumah lelong. Apabila ingin memasukinya, beliau terpaksa membayar RM 30,000 tunai bagi menjelaskan hutang-hutang yang ditanggung oleh pemilik asal termasuk kos penyelenggaraan kondominium itu yang tertunggak.
Rumah lelong sesuai dibeli oleh orang yang ingin membeli di bawah harga pasaran dan pada masa yang sama ada masa lebih untuk mencari, menghadiri tempat lelongan dan juga melawat rumah tersebut sebelum proses lelongan dan bersedia dengan kemungkinan yang akan berlaku. Pastikan kita selidik dahulu berkenaan dengan kos tertunggak berkenaan dengan apartment tersebut dengan membuat semakan di pejabat penyelenggaran apartment ataupun kondominium. Ini bagi memastikan kita dapat membuat analisis lebih awal sama ada unit itu sesuai ataupun tidak untuk kita beli.
Membeli rumah lelong bagus apabila kita dapat membeli rumah di bawah harga pasaran dan pasa masa yang sama kondisi rumah itu tidak perlu dibaiki.
Rumah lelong boleh dibeli sama ada secara tunai ataupun dengan pembiayaan oleh bank.

One Comment

  • Akmal says:

    Assalamualaikum.. sekadar berkongsi peluang jika diizinkan Tuan SK.. Puan Siti nooraisah Binti Manap boleh melayari laman web ini iaitu http://www.rahsiarumahlelong.com (e-book ini ditulis oleh Peguam Hartanah)untuk ilmu tambahan selain rujukan daripada Tuan SK (Pakar Hartanah & Perancangan Kewangan Islam). Terima kasih.

Leave a Reply