Skip to main content

Syukur kepada Allah, kerana di saat ini kita masih diberi peluang untuk memperbaiki diri sebelum malaikat maut datang untuk mencabut nyawa. Seperti peringatan Tuan Azemi Ali sepupu kita yang menyatakan malaikat Maut datang melawat 30 hari sehari. Berapa kali kita menyedari kedatangan beliau dalam kehidupan kita?

Saya akan meneruskan Perjuangan agar tiada lagi sepupu saya yang memiliki barah kewangan dan kepada sepupu yang belum terjebak, perjuangan saya adalah supaya mereka dapat menghidarkan diri.

Matlamat peribadi saya, adalah bagi memastikan dalam 3 – 6 bulan pertama 2010, semua hutang yang saya ada semuanya selesai kecuali  hutang pembelian Rumah  yang disewakan sahaja. Semoga saya dapat kekal untuk tidak membuat hutang baru lagi kecuali hutang bagi pembelian rumah demi rumah bagi menyediakan tempat tinggal dengan harga sewa yang berpatutan.

Tahun 1431 @ 2010 juga saya ingin membiayai seorang lagi anak yatim. Saya juga bercadang untuk menangung sewa rumah untuk sebuah keluarga yang tidak mampu.

Saya juga bercadang untuk menghadiahkan barangan keperluan asas untuk keluarga yang memerlukan antaranya adalah :

1. Peti sejuk

2. Mesin Basuh

3. Sofa

4. Dapur masak

5. Buku

dan lain-lain yang diperlukan.

Masih ingin hidup dalam keadaan suasana rumah, kereta, dalam banyak hal adalah sederhana. Masih kekal dengan stail untuk tidak menjadikan menonton movie sebagai satu keperluan hidup.

Menyiapkan buku perjuangan ‘Jalan Pulang’ dan juga memastikan lebih ramai sepupu yang mendapatkan kemahiran kritikal yang ditawarkan oleh kumpulan SK melalui kursus-kursus yang dianjurkan.

Insyaa-Allah halaman web rasmi kumpulan sk yang sudah 90% siap akan diumumkan dalam sedikit masa lagi. Halaman ini fokus kepada bidang latihan yang disediakan oleh Ultra Mind Resources.

Apa yang paling penting dalam hidup saya adalah bagi melihat semua sepupu saya dapat melalui kehidupan dengan ketenangan, kebahagian tanpa dibebani dengan hutang yang tidak perlu. Semoga tiada lagi sepupu saya, tidak lagi menfokus kepada kebahagiaan kebendaan.

Kepada sepupu yang tarikh matinya bakal sampai di tahun 1431 @ 2010, semoga saudara kembali membawa amalan.

Mencari untuk ditinggalkan, meninggalkan apa yang patut dibawa (bekalan)…segala apa yang kita cari iaitu duit, kereta, rumah..sofa, hp canggih, tv plasma semuanya akan ditinggalkan, apa yang dibawa kain kapan untuk hiasan luaran dan AMALAN itu sahaja yang menjadi tiket ke Syurga.

Mengurangkan melayari halaman internet kepada 60 minit sahaja (MAKSIMUM) untuk sehari iaitu bagi menghantar,  membaca dan membalas emel, mengupdate website dan berbicara di halaman sosial.

Shamsuddin Kadir

One Comment

  • sue says:

    assalamualaikum,
    saya teruja membaca matlamat saudara sempena 2010. Saya akan cuba menjadikannya sebagai panduan. Apa yang saya lihat dari pertengahan 2009 saya mula mengenali Tuan SK dari jauh iaitu sebagai penceramah jemputan TV3, membeli & membaca buku tulisan Tuan dan juga mengikuti blog Tuan SK bila ada kelapangan masa, saya suka dgn pendekatan yang dibawa iaitu “kesederhanaan” dalam memiliki harta benda/ kemewahan.

    Ada satu entri Tuan SK yang saya benar2 dapat mempertahankan utk kekal dgn prinsip yg sama seperti Tuan SK iaitu permainan PSP. Saya begitu tegas utk tidak memberi peluang lansung kpd anak saya utk membeli permaina tersebut shgg kdg2 naluri sbg ibu merasa kesian melihatkan kerenahnya yg terlalu inginkan permainan tersebut. Namun saya cuba memberi nasihat yg boleh diterima kpd anak saya berkaitan baik dan buruknya permaina tsbt yg mana lebih kpd buruk/ tdk berfaedah. Apabila membaca/ terjumpa pula entri tuan yg sama dgn prinsip saya, ia membuatkan lagi smgt saya anti-PSP. Begitu juga entri-entri lain seperti melunaskan hutang, keburukan kad kredit, berpoya-poya dgn internet terlalu lama dll. Semoga Tuan SK memperbykkan lagi usaha-usaha utk menyedarkan umum dgn pelbagai entri yg menyentuh kpd tabiat-tabiat yg cenderung kpd pembaziran wang/ masa dn lain2. Insyallah usaha ini diberkati Allah. Bolehkah Tuan SK ulas tentang wang saku utk anak2 ke sekolah , perlu atau tidak, berapa yg sepatutnya jika ianya perlu dan bagaiman utk mengajar mereka menguruskan wang saku yg diberikan?. sekian terima kasih

    wasalam

Leave a Reply