Skip to main content

Banyak lagi individu yang masih bertanya bagaimana menarik minat membaca buku? Terbaru, seorang dari peserta kursus Dimensi III di LHDN Melaka bertanya kepada SK.

Membaca buku-buku negatif ataupun yang tidak bermanfaat tidak sama dengan membaca buku-buku yang bermanfaat. Apabila kita membaca buku-buku yang tidak berfaedah, ianya tidak membantu meningkatkan kualiti hidup kita, di mana kita tidak dapat melihat, merasai kehebatan sebuah buku yang dapat membantu kita.

Apabila kita membaca buku-buku berinspirasi iaitu buku-buku ilmiah terutama yang berkaitan dengan pembangunan diri ‘self help’, ianya meningatkan semangat kita dan membuka lebih besar ruang baru untuk kita terokai.

Buku-buku ini juga membantu kita memahami lebih banyak perkara yang kita belum tahu ataupun yang kita mungkin tidak sempat bagi melaluinya. Kita sebagai seorang manusia tidak ada kuasa ataupun upaya bagi melalui semua pengalaman yang telah dilalui oleh orang lain. Dengan fikiran dan kuasa yang terbatas, buku membantu kita mempercepatkan langkah kita bagi menghasilkan kejutan demi kejutan dalma hidup kita.

Buku-buku ini sebenarnya menjadikan diri kita sebagai ‘pencipta’ ataupun ‘inventor’ dan bukannya pengguna ataupun ‘user’. Kita dapat mencipta produk-produk ataupun servis baru bagi kegunaan masyarakat pada hari ini.

Apabila kita tidak membaca buku, kita hidup dengan melakukan kesilapan demi kesilapan, dan kita hanya belajar dari kesilapan yang dilalui oleh diri sendiri. Apabila kita membaca kita mengurangkan dari melakukan kesilapan yang tidak perlu dengan mempelajari dari apa yang telah dilalui oleh orang lain.

Petang tadi, apabila membawa keluarga ke kedai buku yang terletak di SACC Mall, Shah Alam, saya sempat membeli sebuah buku bertajuk “The Creation of Money without Money’.  Alhamdulilah, sementara menunggu Isyak, saya sempat menghabiskan dua bab.

Ada beberapa penemuan baru yang saya pelajari. Lebih kurang pukul 11.55 malam, isteri saya memaklumkan kepada saya berkenaan dengan satu latihan bagi modul berani bercakap di hadapan orang ramai. Beliau juga membaca dua buah buku secara bergilir-gilir, sehingga di saat ini iaitu pada pukul 1 pagi, masih bersemangat memberitahu saya tentang penemuan baru beliau yang dapat membantu training SK.

Shamsuddin Kadir

Trainer & Writer

1.05 pagi Shah Alam

 

Leave a Reply