Skip to main content

Bismillah. Astaghfirullah Hal Adzima. Hasbunallah Wa Nikmal Wakil.  Nabi Muhammad SAW.

Apa yang kita perlu ketahui, apabila kita membeli emas melalui Public Gold sama ada melalui kaunter ataupun melalui aplikasi online atuapun melalui seseorang.

PERTAMA

Pembeli emas dengan public gold akan didaftarkan di atas nama kita sendiri dan kita akan mendapat PG CODE ianya berfungsi seperti nombor keahlian ataupun kad membership kita. Biasanya yang diperlukan adalah Nama penuh kita (mohon berikan mengikut apa yang tercatat pada Mykad kirta) kedua adalah nombor mykad (IC) kita, ketiga adalah no hp kita, dan keempat adalah alamat emel kita.

KEDUA

Sistem di Public Gold ketika entri ini ditulis, ianya mempunyai introducer, seperti mana kita mahu membuka akaun semasa (Current Account) di bank biasanya mereka memohon kita dapatkan Introducer (Orang yang sudah ada akaun dengan bank berkenaan), Introducer itu itu berikan nama, nombor akaunnya dan tandatangan di atas borang specimen tandatangan untuk kita buka akaun.

Di Public Gold, mereka memanggil Introducer code. Contohnya PG 0093898 ini PG SK ya

Jika kita pendaftaran kita buat di Kaunter tanpa ada sesiapa yang membawa, mencadangkan kita, biasanya kita akan dapat PG CODE kita dan diruangan Introducer diletakkan nombor PG 000000

KETIGA

PUBLIC GOLD menyediakan reward, ataupun perkongsian dari segi nilai jualan bagi setiap pembeli Public Gold yang terlebih dahulu mendaftarkan diri sebagai Dealer (beli dengan harga borong). Saya lebih suka namakan pemborong. Di Public Gold ada 3 level pemborong.

1. Pemborong kecilan (Normal Dealer) iaitu dengan membuat pembelian 200gram di dalam satu bil/order, ataupun mengikut tawaran dealer ketika itu. Ketika Entri ini ditulis, PG ada tawarkan menjadi Pemborong Kecilan (Normal Dealer) dengan membeli 30gram emas dan + Wealth Card (0.5gram) dan ada pakej bayaran sama ada lump sum (sekaligus) ataupun dalam beberapa kali 4 /10 bulan.

2. Pemborong Sederhana (Priority Dealer) teringat di sebuah perbankan antara terbesar di Malaysia, mempunyai kaunter berasingan untuk kaunter pelanggan awam dengan pelanggan yang lebih istimewa, mereka memanggil PRIORITY BANKING. Untuk mendapatkan layanan di Priority Banking perlu pastikan minimum baki di dalam akaun adalah RM 20,000. Di  PUBLIC GOLD untuk melayakkan diri menjadi pelanggan bertaraf Priority Dealer, seseorang itu perlu membeli 500 gram emas secara lump sum dan harganya ketika entri ini ditulis sekitar RM 125,000.  Kini ada tawaran TERHAD boleh mendapat status PD (Priority Dealer) apabila kita membeli Pakej 50 GRAM emas + Wealth Card.  Kos ketika ini sekitar RM 13,000 ke bawah. dan boleh buat bayaran secara ansuran (patuh Syariah) sebanyak 4 / 10 bulan, ataupun kurang. Bagus bagi yang ada moratorium untuk menggunakannya.

Jika untuk faham dengan lebih baik, rujuk kepada ebook Buat Duit Dengan Moratorium tulisan Shamsuddin Kadir yang dilancarkan pada 20 April 2020 dengan edisi kemaskini terkini, 2 Mei 2020. Ataupun wasap ke 0105001500 untuk mendapatkan link bagi pembelian ebook berkenaan.

 

3. Pemborong Besar (Master Dealer) jika dibank, Shamsuddin Kadir dahulu ada menguruskan akaun Private Banking, iaitu untuk individu yang mempunyai baki di dalam akaun terendah pada sesuatu masa adalah RM 200,000. Cuma Master Dealer di Public Gold jika dahulu perlu beli RM 1 Juta baru melayakan diri untuk bergelar Master Dealer, kini, untuk menjadi Master Dealer, kita hanya perlu mempunyai rangkaian pelanggan yang kita perkenalkan kepada Public Gold seramai 500 orang. Ya, iaitu apabila tuan dan cik puan mempunyai customer yang ketika kali pertama berdaftar dan membeli  dengan Public Gold memasukkan nama Introducer code kita. Bagi yang membaca entri ini dan belum, belum mempunyai PG CODE sendiri, boleh daftarkan dengan Public Gold dengan memberikan Introducer Code PG00093898 dan Insyaa Allah tuan dan cik puan akan dijemput untuk menyertai group telegram terhad untuk semua pembeli yang membeli yang menggunakan PG 00093898 sebagai Introducer code. Dan bagi yang mahu dibimbing sehingga berjaya menjadi Priority Dealer ataupun Master Dealer boleh sertai juga Group Wasap Dealer yang dikendalikan oleh Shamsuddin Kadir ketika entri ini ditulis.

Siapakah yang layak untuk mendaftar dengan menggunakan Introducer Code PG 00093898 ?

Sesiapa sahaja yang berada di Malaysia, Brunei, Indonesia ataupun Singapura dan yang belajar dan bekerja di negara asing.

Apa yang perlu dilakukan adalah :

Layari www.publicgold.com.my, jika di Indonesia www.publicgold.com.id,  klik LOGIN, pilih register, selepas itu isikan NAMA penuh mengikut Identity Card (Mykad), Nombor IC, Nombor telefon, Emel, Pilihan Cawangan (preffered Branch) , Introducer Code masukkan 00093898, semak validity Introducer. Jika keluar nama Shamsuddin Abdul Kadir Insyaa Allah betullah itu.

Selepas itu masukkan password (password kita sendiri), ianya akan digunakan untuk login ke Public Gold account.

Selepas itu wasapkan ke 0105001500 untuk dapatkan slide bagi membeli emas pertama. Pembelian boleh dibuat serendah RM 100 KE ATAS ATAUPUN  dalam gandaan gram. Bagi yang mahu terus menjadi dealer juga maklum di wasap nombor berkenaan.

Bagi mendapatkan buku terkini Shamsuddin Kadir termasuk buku BELI EMAS boleh beli di link di bawah.

1. bit.ly/BELIBUKUSK

2. Kedai buku di luar sana

3. Pejabat di  Wangsa Melawati (buat temujanji dahulu)

Shamsuddin Kadir

Office 03 4142 5300 , Hotline SK 0105001500

4 Comments

  • Nur Jannah says:

    Assalamualaikum tuan,

    Saya hanya mahukan kepastian tentang jual beli emas yang dibenarkan syarak kerana hukum jual beli emas dan perak tidak sama seperti barang-barang lain di mana pembelian emas secara ansuran adalah tidak dibenarkan. Mohon penjelasan bayaran ansuran patuh syariah terhadap pembelian emas.

  • norrita binti abd rashid says:

    assalamualaikum. saya berminat utk membeli emas dgn public gold. bagaimana caranya . saya kurang faham. saya tinggal di sungkai, perak yg agak jauh dr cawangan public gold. adakah saya boleh mendaftar n membeli secara online? bagaimana emas fizikal dihantar kpd saya? sangat berharap pihak tuan dapat membantu saya.terimakasih

Leave a Reply