Skip to main content

Bismillah. Nabi Muhammad s.a.w |

Dengan keadaan desas desus bahawa 2015 adalah tahun yang Malaysia sekali lagi melalui era kegawatan ekonomi, ataupun disebut ‘GAWAT’. Di mana banyak bisnes tutup dan terkena kesannya. Pekerja banyak dibuang kerja.

Di dalam pelaburan terdapat dua jenis pelaburan.

1. Pelaburan laut Hidup

2. Pelaburan laut Mati

Pelaburan Laut Hidup, iaitu kita berhadapan dan dengan beraninya kita bermain dengan laut bergelora. Contohnya pelaburan kita bergantung kepada status ekonomi yang bagus dan lebih bagus. Kadang-kadang lautnya tidak bergelora, kita stres, cedera ataupun mati disebabkan oleh mabuk, jerung ataupun lemas.

Contohnya pemilik kondominium, yang menyewakan ribuan ringgit sehingga puluhan ribu ringgit sebulan, terpaksa berputih mata, sekiranya penyewanya adalah Expatriate (Mat Salleh, Mat Jepun…) yang berhijrah ke negara lain, apabila kilang yang mereka bekerja tutup ataupun pindah ke China dan sebagainya.

Penyewa-penyewa tempatan yang gaji dipotong ataupun bonus tiada, ingin mengurangkan kos sewa rumah, dari banglo ke Semi D, dari Semi D ke rumah teres 2 tingkat dan seterusnya…. Dari Kondominium ke Apartment….

Pelaburan laut Mati, iaitu kita melabur dalam keadaan laut yang tidak bergelora dan kita tidak dapat tengelam kerana laut mati tidak makan orang, kita boleh tidur di atas laut mati itu. Tiada haiwan seperti ikan jerung.

Oleh itu apabila hendak melabur, cari pelaburan yang gawat ataupun tidak orang tetap perlukan, ataupun mahukan. dan harganya tidak terlalu terjejas.

Apa yang manusia perlukan secara asasnya?

1. Makanan, tempat tinggal dan pakaian.

Bagi orang Islam tambah 1 lagi, amalan agama termasuk Umrah, Haji, Solat…..

Apabila disebut tempat tinggal, ianya berkaitan dengan hartanah. Sebenarnya ada produk hartanah yang jatuh dalam kategori Pelaburan Laut Hidup dan ada hartanah yang jatuh dalam kategori Pelaburan Laut Mati. Apartment, Flat, Rumah teres 1 tingkat, antara pelaburan Laut Mati. Rujuk buku Kaya Dengan Rumah dan Buat Duit Dengan Rumah tulisan Shamsuddin Kadir

Itu baru di dalam hal Hartanah, bagaimana pula dengan pelaburan lain? Fikirkan tentang Laut Mati.

Facebook pages rasmi Shamsuddin Kadir

Wallahu A’lam. Lain Sekolah, lain pula ajarannya. Hormati Perbezaan.

Leave a Reply