Skip to main content

Assalamualaikum,

Saudaraku yang dirahmati Allah dan Saudariku yang disayangi Nabi,

Saya selalu mendapat pertanyaan “Bagaimana saya boleh menjadi kaya?”. Ayat pertama yang Allah berikan kepada manusia melalui Nabi Muhammad s.a.w adalah IQRA yang bermaksud BACA.

Saya tafsirkan perkataan baca itu mengikut apa yang saya faham kepada cari ilmu dengan bertanya. Kita tidak akan tahu apa yang kita tidak tahu, selagi kita tidak mahu membaca ataupun bertanya. Macam mana kita hendak bertanya, jika kita tidak tahu apa yang kita tidak tahu. Cara bertanya adalah “Tuan/Cik Puan mohon ajar saya, apa yang saya perlu tahu dalam hidup ini?” Itu antara perkataan yang saya gunakan selama ini.

Sekurang-kurangnya lantik seorang sifu berlainan setiap bulan, dan baca buku sebanyak-banyaknya, terutama waktu malam untuk pasangan yang sudah berkeluarga. Menghadiri kursus-kursus pendek dan panjang.

Kami juga menyediakan ruang kepada tuan dan puan yang ingin mendapatkan ilmu di Dewan Ainon Mohd.

Melalui pembacaan buku, dan mempunyai sifu yang ramai, membantu kita memperolehi apa yang kita inginkan dalam kehidupan kita sebagai cucu cicit Nabi Adam yang terpaksa hidup di dunia alien sebelum kita pulang semula ke tempat asal usul kita iaitu di Syurga.

Shamsuddin Kadir

One Comment

Leave a Reply