Skip to main content

Assalamualaikum.

Didoakan agar tuan sihat wal afiat dan dilindungi Allah SWT sentiasa.

Ada sedikit pertanyaan, saya ada membuat pinjaman kenderaan dengan Bank XYZ menggunakan pakej GradHitz selama 10 tahun bermula pada tahun 2008 dengan bayaran ansurannya sebanyak RM617 sebulan.

Saya amat terlambat membeli buku tuan ‘Hidup tenang walaupun berhutang’ yang menyatakan berapa lama tempoh yang patut kita habiskan untuk kenderaan.

Adakah cara yang lain untuk mengurangkan bayaran bulanan kereta saya itu?

Untuk pengetahuan tuan, saya masih belajar dan sudah berkeluarga. Mohon pendapat tuan dan sekian terima kasih.

Ahmad Tarmizi (bukan nama sebenar)

_________________________________________

Waalaikummusalam wbt,

Amin, saya suka di atas doa tuan itu, kerana doa orang yang soleh dimakbulkan oleh Allah SWT.

Saya doakan supaya tuan sentiasa dikurniakan dengan kebaikan yang datang mendadak, pada setiap pagi dan petang hari. Amin.

Tuan aplikasikan sistem sampul surat dalam buku tersebut, elakkan dari terlibat dalam barah kewangan yang lain.

Baca pula buku kedua tulisan Shamsuddin Kadir iaitu Makan Gaji Tetapi Kaya, seterusnya membaca buku Kaya Dengan Rumah dan diikuti Buat Duit Dengan Rumah.

Amalkan doa yang terdapat di antara muka surat terakhir buku Hidup Tenang Walaupun Berhutang, amalkan setiap kali kita teringat.

Tingkatkan nilai diri kita, mengikut kajian yang dibuat oleh pakar Psikologi, orang yang merasakan dirinya mahal, mereka tidak memerlukan barangan mahal untuk dilekatkan pada badan ataupun disekeliling mereka.

Apabila kita merasakan diri kita murah, kita sibuk membeli simbol-simbol kekayaan palsu, supaya diri kita di lihat sebagai orang kaya, orang berada ataupun orang yang mahal.

Di luar sana ada banyak perangkap yang disediakan oleh Bank-bank, penyedia skim ansuran mudah, Ah long dan lain-lain.

Tuan, teruskan usaha tuan mengerjakan solat Dhuha itu, ianya membantu kita.

Membaca buku-buku tersebut dan artikel di dalam blog ini yang sudah melebih 900, memberikan tuan jalan penyelesaian yang mantap, dengan izin Allah. Tuan terkejut apabila mendapati pinjaman kereta tuan sama ada dijelaskan awal, ataupun waktu tuan sedar itu, pinjaman kereta sudah habis, walaupun belum sampai tempoh pinjaman, iaitu 10 tahun.

Dalam buku itu dan entri dalam blog ini saya ada masukkan ‘mentera’ bagi menghalang kita dari dibebani dengan hutang yang yang tidak perlu.

Apa-apa tahniah tuan, insyaa Allah kita bertemu nanti, jika tiada ruang di sini, kita bertemu di Syurga nanti. Amin.

Shamsuddin Kadir

Leave a Reply