Skip to main content

Apabila kita menghadiri ceramah, ianya membantu kita mendapatkan kesedaran ‘awareness’ iaitu kesedaran mengenai kewujudan sesuatu. Contohnya, penceramah mengatakan satu dari cara bagi menguruskan belanja dengan efektif tanpa terbabas adalah dengan mengunakan sistem sampul surat. Kita sekarang tahu bahawa ada cara yang dipanggil sistem sampul surat bagi mengurus belanja bulanan kita. Bagaimana untuk melakukannya kita tidak tahu. Dengan adanya kesedaran ianya membantu kita bagi mencari kemahiran berkenaan sistem sampul surat dengan menghadiri kursus.

Ketika dalam kursus kita mempratikkan sistem sampul surat, supaya kita sendiri faham dan tahu bagaimana bagi mengurus belanja mengunakan sistem sampul surat.

Perkara paling asas yang perlu, penceramah @ speaker akan memberikan kita ceramah iaitu kesedaran, manakala, trainer @ jurulatih akan melatih kita dengan kemahiran.  Oleh itu, bila kita menghadiri kursus, perkara yang perlu dipastikan trainer yang menjayakannya dan bukannya speaker.

Trainer kurang bercakap, banyak memberikan latihan sama ada secara individu ataupun berkumpulan, kerana itu adalah cara bagi memindahkan kemahiran yang ingin dipelajari oleh peserta.

Shamsuddin Kadir

www.sk.my halaman rasmi untuk latihan korporat

Kebal dan KalisDuit @ Money

Kebal dan Kalis

shamsuddinkadirshamsuddinkadirSeptember 24, 2006

Leave a Reply