Skip to main content

Tuan Roslan berkata:

Tuan sham, kalau begitu nampak gayanya orang makan gaji jangan buat business part time kalau menjejaskan fokus terhadap kerja.

Dalam keadaan ekonomi sekarang ramai yang makan gaji buat macam-macam business. Macam cerita P.ramlee cikgu Saari yang tidur dalam kelas kerana mengantuk pasal malam kerja part time main muzik di kelab…

“Cikgu suka main bola, hari-hari cikgu main bola…sorang demi sorang murid membaca di papan hitam hinggalah seorang murid berkata: cikgu suka tidur hari-hari cikgu tidur, mari kita main….hahaha..”

Apa komen tuan Sham.

———————————

Tuan Roslan, saya suka suka dengan penjelasan yang Tuan berikan melalui pertanyaan Tuan, saya bersetuju dengan Tuan. Kisah P. Ramlee itu sudah menunjukkan kepada kita dengan jelas, bahawa kita tidak dapat fokus dengan pekerjaan kita jika kita ada agenda selain daripadanya.

Jika kita percaya kita ada kebolehan @ bakat dan juga sudah ada kemahiran bisnes, kenapa kita tidak yakin yang kita boleh buatkan bisnes kita sebagai sumber mencari rezeki kita dan tidak lagi makan gaji.

Kerugian timbul di pihak organisasi yang membiayai kita, apabila kita ada tujuan mereka mengambil kita tidak dapat mereka dapat dengan kualiti 100% kerana sudah pasti walaupun ketika di pejabat fikiran kita melayang sekali sekala ataupun ‘berkali-berkala’ memikirkan tentang ‘bisnes kita’ dan bukannya ‘bisnes majikan kita yang membiayai majoriti kos sara hidup kita.

Jika bisnes part time kita bagus dan jika kita benar-benar ada ciri usahawan, apa yang menyebabkan kita tidak berpindah dari pekerja menjadi majikan?

Jika kita memilih dunia pekerjaan sebagai sumber mencari rezeki halal, pastikan kita ada target ataupun sasaran yang membuatkan kita sentiasa ceria, bahagia dan berduit dengan cara yang berkat.

Kursus ‘Dedikasi Pekerja’ yang dianjurkan oleh Ultra Mind Resources adalah bagi memastikan kita juga boleh menghasilkan pendapatan gaji yang berlipat kali ganda dari apa yang kita dapat hari ini dengan Mendahsyatkan Peribadi Kita yang biasa kepada Luarbiasa.

Organisasi yang memiliki pekerja yang fokus 99% -100% adalah organisasi yang memiliki 100% pekerja yang komited kepada agenda Organisasi.

Shamsuddin Kadir

Trainer Korporat dan Penulis 9 buah buku

Leave a Reply