Skip to main content

Adakah setiap sistem bisnes yang diciptakan barat adalah sesuai dengan keperluan agama, budaya dan adat ketimuran kita?

Contohnya, sistem Multi Level Marketing (MLM). Jika kita melihat antara syarat untuk mendapat lesen jualan langsung  di Malaysia adalah, kadar keuntungan sesebuah produk tidak boleh melebihi 4 kali ganda harga kos. Ini bermaksud, jika harga kos sebuah barang itu RM 100 ianya akan dijual dengan harga tidak lebih dari RM 500 (Kos RM 100 + RM 100 X 4).

Barangan yang  lebih kurang sama biasanya dijual oleh peniaga di pasaran terbuka dengan harga 35% lebih tinggi dari harga kos. Maka hara jualannya adalah RM 135 (RM 100 + RM 100 X 35%).

 

Di sini kita dapat melihat apabila kita menjadi pelanggan ataupun pengguna bagi produk MLM, kita membayar sehingga 4 kali ganda iaitu RM 500 bagi barangan yang sama dengan kawan kita yang membelinya di pasaran terbuka dengna hargam RM 135.

Kenapa harga barangan yang dibeli melalui agen ataupun syarikat MLM tinggi berkali ganda? Kerana individu yang ‘makan’ untung juga adalah ramai ‘multi’. Dengan keuntungan setinggi itu, semua upline, downline yang bertingkat-tingkat itu dapat untung di atas usaha mereka.

Kenapa sistem MLM diperkenalkan?

  • Supaya usahawan yang ingin untung cepat dapat dilakukan kerana mereka dapat memasarkan produk mereka sekelip mata ke semua rumah di Malaysia melalui perlantikan agen-agen mereka.
  • Supaya ianya menarik minat orang lain supaya menjual produk kita, kerana mereka juga dapat membuat untung bukan sahaja di atas jualan yang dibuat oleh mereka tetapi juga downline ‘orang bawahan’ mereka.
  • Produk itu dapat dijual dalam kuantiti besar, walaupun sesuatu produk itu sebenarnya tidak laku di pasaran terbuka. Ada produk yang sudah masuk pasaran terbuka yang tidak laku, dikeluarkan dan dijual melalui pasaran MLM.
  • Dapat menarik individu yang ingin mencari duit lebih supaya menjadi Agen
  • Dapat menarik individu yang tidak ada pekerjaan (penggangur) untuk membuatnya sepenuh masa
  • Dapat menarik individu yanga ada banyak hutang ataupun duit gaji tidak cukup untuk membuat kerja ke-2.
  • Dapat menarik individu yang bercita-cita ingin menjadi kaya.

Apa kesannya apabila sebuah MLM yang dibina itu telah ‘MATANG’?

  • Di mana ke mana sahaja kita pergi sudah ada orang yang menjadi agen MLM itu, kita sudah tidak boleh memasuki pasaran, kerana orang lain juga adalah agennya. “Tuan, sayapun agen MLM ini”.

Apa kesannya seperti yang sudah berlaku pada hari ini, di mana hampir setiap orang yang kita jumpa setiap hari, adalah agen kepada 1-4 jenis MLM.

“Tuan B saya ada produk bagus” Kata Tuan A, ”  “Tuan A, saya ada produk yang paling hebat di atas muka bumi ini” Kata Tuan B. Masing-masing sudah menjadi agen MLM.

Apabila sampai di tahap MATANG seperti yang berlaku hari ini, semakin banyak individu melompat dari satu MLM ke satu MLM. Ianya terus berlaku sehingga mereka sampai usia persaraan.

Kita membayar sehingga 4 kali ganda bagi sebuah produk yang individu lain boleh dapat dengan harga 1/5 ?

Shamsuddin Kadir

Emel: info@shamsuddinkadir.com

Leave a Reply