Skip to main content

Apabila ibubapa menyediakan keseronokan bermain  permainan video ‘video game’ sama ada melalui play station ataupun melalui komputer, internet ataupun lambakan filem-filem dalam dan luar negara, menjadikan anak tidak selesa dan suka berada di sekolah. Bagi mereka berada di luar dari sekolah lebih bagus.

Anak menjadi semakin ‘buta’ ilmu dan hanya menjadi ‘celik game’ ataupun menjadi pengguna yang setia, ataupun individu yang kena jajah mental dengan menjadi pengikut setiap kepada setiap permainan video yang terkini.

Belajar, sembahyang, menghormati ibubapa dan orang tua adalah perkara yang tidak diajar di dalam permainan video yang diajar adalah keseronokan ‘membunuh’ individu lain.

Duit dibelanjakan semata-mata takut dikecam sebagai ‘ibubapa yang ketinggalan zaman’, dengan itu menghadiahkan dengan anak-anak dengan pelbagai jenis mainan yang membuatkan mereka merasakan waktu di sekolah umpama dalam neraka.

Apabila anak-anak itu sudah bekerja, mereka akan bermain permainan video itu ketika dipejabat, sehingga sewaktu saya pulang dari Sabah, ada seorang kakitangan awam yang penting di ‘Airport’ sedang bermain daun terup versi online di kaunter.

Ini di antara hasil yang kita perolehi apabila mendidik anak celik permainan video.

“Meluntur Buluh Biarlah Dari Rebungnya”.

Shamsuddin Kadir

Principal Consultant

Ultra Mind Resources

Leave a Reply