Skip to main content

Dengan kebanjiran produk-produk baru termasuk dengan barangan hiasan dalaman rumah yang berharga serendah RM1.50 sehingga mencecah puluhan ribu ringgit.

Hiasan-hiasan kecil selalunya membuatkan kita terpaksa menangung dua kali kos. Iaitu kali pertama ianya ketika kita membelinya, duit mengalir keluar. Kali kedua adalah ketika kita membuangkannya selepas tarikh tayangan luput, kita terpaksa menangung bebanan tekanan di atas tindakan kita yang ‘merugikan itu’

Hiasan-hiasan itu bukannya kita perlukan bagi membuatkan rumah kita ceria. Produk-produk itu dicipta adalah bagi mengambil duit dari poket kita.

Orang suka datang ke rumah seseorang bukannya kerana rumah itu cantik ataupun ada hiasan, tetapi kerana pasangan itu bahagia. Tetamu suka datang rumah yang mana kehidupan pasangan yang tinggal di dalam rumah itu bahagia. Seronok tetamu melihat bagaimana ramah mesra mereka.

Hiasan kecil yang banyak termasuk hiasan yang mudah pecah membuat setengah individu yang ada anak kecil tidak suka datang rumah kita.

Kos yang perlu kita tanggung adalah kos bagi membaca buku bagi menjadikan kita pasangan yang bahagia. Kita juga boleh menambahkan kemahiran dan ilmu dalam merapatkan dan membahagiakan ikatan pernikahan kita dengan mempelajari dari mentor-mentor dalam ilmu keluarga.

Jadi, apabila ke kedai ataupun pasaraya, elakkan memasuki kedai yang hanya semata-mata menjual hiasan-hiasan yang merugikan.

Dengan tiada hiasan yang tidak perlu, iaitu yang tidak meningkatkan kualiti hidup kita, kita dapat membebaskan diri dari belenggu kos sara hidup.

Bahagiakan pasangan kita hari ini. Jadikah kedatangan tetamu itu sebagai ukuran sejauh mana kita bahagia.

Saidina Ali pernah menangis, kerana sudah tiga hari tetamu mereka tidak datang ke rumah mereka. Bagaimana dengan kita? Bilakah kali terakhir tetamu datang ke rumah kita?

Tetamu yang datang ke rumah kita membawa berkat dan membawa keluar dosa-dosa kita…

Shamsuddin Kadir

Principal Consultant & Author of 9 books

Ultra Mind Resources

11-2 Jalan Wangsa Setia 3, Wangsa Melawati, 53300 Kuala Lumpur

Tel: 03 4142 5300 Fax: 03 4142 7300

Emel : info@shamsuddinkadir.com

2 Comments

Leave a Reply