Skip to main content

Ketika ini ada di antara kita yang sedang dalam dilema antara kerja ataupun hutang. Fokus kepada kerjaya ataupun bebanan hutang ?

Individu yang memiliki hutang rumah impian iaitu rumah yang dibeli untuk diduduki sendiri dengan mengambil pinjaman ataupun pembiayaan dengan bank melebihi dari 20 tahun. Individu yang sudah membuat komitmen bagi membiayai rumah melebihi tempoh 20 tahun bagi rumah diduduki sendiri mulai merasai tamparan hutang itu selepas 5 tahun yang pertama.

Individu yang membeli kereta impian dengan mengambil pembiayaan bank melebihi 4 tahun tempoh pinjaman, mulai merasai barah duit selepas tahun ke 3. Kesan ini mulai dirasai bagi individu yang mengambil pinjamana antara 6 sehingga 12 tahun. 

Individu yang terlibat dengan skim ansuran mudah, mulai merasakan perabot ataupun barang yang dibeli dengan ansuran itu semuanya tidak berbaloi selepas 1 tahun, tetapi apa hendak buat ansuran hanya berakhir 5 tahun dari sekarang.

Individu yang tersangkut dengan perangkap pinjaman peribadi, hidup dalam penuh tekanan sejak tahun kedua sehingga hutang itu habis.. jika 15 tahun, maka hidup terseksa jiwa dan batin selama 15 tahun itu.

Individu yang masih mengekalkan pengunaan kad kredit secara berhutang dan tidak Islamik, akan merasai barah di mana semakin hari mendatang, semakin duit gaji menjadi tidak cukup. Lama-lama tidak merasai nikmat lagi bekerja, kerana kita sudah bekerja sebagai hamba bukannya bekerja bagi mencapai kepuasaan hidup dan menyara keluarga.

Apabila kita tidak mengambil langkah yang bijak dengan mendapat nasihat ataupun tunjuk ajar dari mentor yang berkenaan, kita akan akhiri hidup selepas umur 55 tahun bukan sebagai pesara tetapi penganggur.

Bagi individu yang sudah terlibat dengan hutang-hutang yang tidak baik, jangan risau ada jalan keluar untuk kita. Antara apa yang kita boleh lakukan adalah :

  • Baca doa Al-Matsurat berkenaan dengan hutang – ada di muka surat belakang buku Hidup Tenang Walaupun Berhutang
  • Baca buku Hidup Tenang Walaupun Berhutang – Pratikkan kaedah yang ada dalam buku itu
  • Dampingin individu yang tiada hutang seperti kita, walaupun mereka bergaji sama besar dengan kita
  • Tetapkan prinsip. Antara prinsip penting SK telah kongsikan kepada peserta kursus-kursus, ada juga yang SK telah kongsikan di dalam blog ini. Baca artikel-artikel terdahulu.
  • Banyak baca buku ‘self help’. Selain buku SK, baca buku ‘Supaya poket tidak kosong lagi’, Didik anak urus wang, dan lain-lain. Nanti SK kongsikan…
  • Bersabar mempratikkan pelan membasmi hutang, kita akan berjaya apabila kita melepasi ujian sabar.

Saya tertinggal antara yang terpenting, mentor, mentor. Attend pelbagai majlis ilmu yang dapat membantu kita melepasi ujian sabar itu. Cari dan lantik Mentor.

Untuk bulan Oktober, saya baru melantik mentor saya yang seterusnya semalam. Nama beliau Tuan Iskandar ataupun lebih dikenali dengan nama Dr. Bubble, beliau memiliki ciri seorang mentor yang hebat dalam dalam satu kepakaran.

Kita hanya dapat fokus kepada kerjaya apabila kita yakin pelan pembasmian hutang itu akan berjaya.

SK

info@shamsuddinkadir.com

Leave a Reply