Skip to main content

Assalammuailaikum SK
 
Saya ingin mendapat pandangan dr pihak tuan mengenai pembelian rumah. Saya baru berusia 25thn dan bekerja dgn syarikat swasta.  Saya bercadang untuk membeli rumah yang pertama. 

Bolehkah saya tahu,apa yang perlu saya tahu sebelum saya memilih untuk membeli rumah tersebut. Tujuan pembelian untuk menetap sendiri (Bukan untuk disewakan).

Jika sudah memiliki rumah yang pertama,bagaimana cara saya untuk memiliki rumah yang kedua (berhasrat untuk disewakan).

Boleh TN SK beri penjelasan mengenail pinjaman yang dikehendaki.

Saya tidak pernah membuat pinjaman lagi setakat ini.Oleh itu, tiada pengalaman dalam membuat pinjaman.Diharap dapat penjelasan dari pihak TN SK.
 
Sekian Terima Kasih

DM (Bukan nama sebenar)

————————-

Waalaikummusalam Tuan DM,

Tahniah di atas usaha Tuan bagi mendalami ilmu dalam hartanah dan kewangan sebelum menceburinya. Pertanyaan Tuan itu sungguh bernas dan bagus sekali. Cuma, SK tidak mampu memberi jawapannya dalam hanya beberapa patah ayat yang ditulis.

SK mencadangkan kepada Tuan DM, adalah membaca buku Hidup Tenang Walaupun Berhutang, diikuti buku Makan Gaji Tetapi Kaya, Kaya Dengan Rumah dan seterusnya adalah Buat Duit Dengan Rumah.

Selepas Tuan DM, membaca buku-buku tersebut secara turutan, dengan izin Allah Tuan mendapat jawapan bagi semua persoalaan di atas dengan jelas.

Elakkan membeli rumah walaupun untuk diduduki tanpa menghabiskan pembacaan buku Kaya Dengan Rumah dan buku Buat Duit Dengan Rumah.

Bagi yang ingin mengambil pinjaman bagi beli kereta, rumah, kad kredit, pinjaman peribadi, pastikan buku Hidup Tenang Walaupun Berhutang habis dibaca sehingga ayat yang terakhir.

Shamsuddin Kadir

Emel: info@shamsuddinkadir.com

Leave a Reply