Skip to main content

Suratkhabar tempatan pada hari ini, 29 Jun 2009, melaporkan 40% daripada 1.2 juta kakitangan awam iaitu 450,000 menangung bebanan hutang.

Lapuran dalam akhbar Utusan Malaysia : Setiausaha Agung CUEPACS, Ahmad Shah Mohd Zin berharap ketua-ketua mereka di jabatan atau kementerian mengambil skikap berperikemanusiaan dalam mengendalikan masalah mengenai kumpulan ini, yang rata-ratanya membawa pulang hanya 40% daripada gaji mereka.

Ahmad Shah berkata, ramai penjawat awam diberi kelonggaran oleh kerajaan untuk membuat kerja sambilan seperti membawa teksi, menjadi agen jualan langsung dan berniaga  untuk menampung pendapatan tetapi ini tidak mencukupi.

Setiausaha Agung Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Muhammad Shaani Abdullah bersetuju bahawa satu daripada faktor yang menyebabkan ramai petugas awam berhutang ialah perbelanjaan yang tinggi di bandar.

“Untuk mengatakan mereka ini tidak tahu menguruskan kewangan mereka adalah satu tanggapan salah,” katanya.

Laporan Akbar The Star : 

KUALA LUMPUR: Heads of ministries and departments should be humane in dealing with civil servants who are in debt, Cuepacs secretary-general Ahmad Shah Mohd Zin said Sunday.

He said this group of workers needed “special attention as they may be vulnerable to corruption and moonlighting.”

Cuepacs’ stand was that these officers needed to be “rehabilitated” before any disciplinary action was taken against them, he told Bernama.

“What is happening now is that the heads of department usually find the easy way out by taking disciplinary action, like stopping of increment, denying promotions and suspension from duty, thus aggravating the situation.”

——————————————————————-

SK telah membeli akhbar Utusan Malaysia hari ini selepas mendapat feedback dari pengacara MHI hari ini. Ulasan ini dibuat di halaman ini selepas mendapat satu lagi informasi berguna dari Tuan Firdaus Ariff seorang penulis muda yang berwawasan tinggi dan SK yakin beliau akan menjadi seorang yang berjasa kepada Masyarakat sepanjang usianya.

This message was forwarded to you by ibnu.ariff@gmail.com.

Comment from sender:
Salam

Mungkin tuan boleh ulas artikel (Almost 40% of civil servants in debts: Cuepacs) ini di blog.

Apa pendapat Tuan dan Puan berkenaan dengan isu di atas ?
 

Leave a Reply