Skip to main content

Apabila kita mengamalkan sambutan harijadi dan hari ulangtahun perkahwinan dengan cara memberi hadiah ataupun meraikan dengan makan secara luarbiasa dari hari biasa, ianya tidak membantu anak, pasangan ataupun diri kita.

Harijadi anak ataupun pasangan kita tetap ada walaupun mereka tidak menunjukkan prestasi yang memenuhi piawaian keluarga kita. Walaupun isteri kita masak tidak sedap, komunikasi beliau tidak bagus, kita mengiktiraf tabiatnya itu dengan meraikan hari jadi yang tepat kujung tiba.

Begitu juga dengan suami kita yang tidak pandai mengambil hati isteri, kita terus menghadiahkan setiap kali kedatangan harijadinya.

Walaupun anak kita itu tidak dengar kata, kita tetap memberi hadiah pada harijadinya.

Apabila kita memberi hadiah ataupun meraikan, ianya bermaksud kita mengiktirafkan perangai mereka yang masih belum kita berpuas hati.

Nabi Muhammad S.A.W juga tidak memberi hadiah yang berjadual iaitu seperti hadiah hari jadi, hari ulangtahun. Nabi memberi ganjaran berdasarkan pencapaian prestasi yang lebih tinggi dari masa ke sama.

Apabila pasangan ataupun anak kita membuat sesuatu yang tersangat baik reward mereka ketika itu, tidak mengapa jika reward ataupun itu diberikan 5 kali setahun. Ianya sudah pasti lebih baik dari sambutan harijadi ataupun ulangtahun, kerana setiap kali kita membelanjakan duit bagi meraikan prestasi ahli keluarga itu, setiap kali itu kualiti hidup kita meningkat.

SK sendiri sudah tidak mengadakan sebagai aktiviti bagi meraikan ulangtahun perkahwinan ataupun hari jadi diri, isteri, anak sejak 2-3 tahun yang lalu. Apa yang kami lakukan adalah sambutan prestasi. Ianya dilakukan secara mengejut, kerana ianya tiada tarikh yang boleh dijangka. Apabila prestasi isteri ataupun anak bertambah baik, kita memberikan kejutan.

Antara kejutan yang saya berikan kepada isteri dan anak pada suatu pagi adalah ” Ain, masukkan pakaian yang diperlukan bagi satu malam”.

“Kenapa abang”? tanya isteri saya.

“Kita akan keluar 1/2 jam lagi, dan malam ini kita tidak akan tidur di rumah, di mana kereta ini berhenti di situlah kita akan tidur”.

Kejutan ini berakhir di sebuah hotel peranginan. Ianya hadiah di atas kejutan prestasi yang dibuat oleh isteri dan anak-anak saya dalam meningkatkan kualiti hidup.

Petang semalam saya memberikan kejutan yang ketiga untuk isteri saya bagi tahun 2009. Isteri saya berkata, “kejutan macam ini lebih ikhlas ‘genuine’ dan saya sukakannya”.

Shamsuddin Kadir

Trainer & Author

Emel: info@shamsuddinkadir.com

Leave a Reply