Skip to main content

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Semoga Tuan dan Puan  menikmati kehidupan yang lebih baik dengan sinaran keberkatan hari Jumaat. Akhir-akhir ini banyak individu bertanya saya tentang memulakan bisnes sendiri dengan menyertai MLM ataupun Direct Selling. Ada juga yang memulakan bisnes sendiri dengan membuat pinjaman RM 50,000, RM 100,000 dan RM 250,000.

MLM dan Direct Selling bukannya dikategorikan sebagai Bisnes 100% ianya lebih kepada menjadi ‘JURUJUAL’ ataupun wakil pemasaran untuk sesebuah syarikat. Kita boleh ambil rekod sejarah 30 tahun terdahulu, apa yang capai oleh ‘jurujual’ ini, adakah apa yang dicapai itu masih berkekalan pada hari ini.

Apabila kita ingin menceburi bidang bisnes, kita perlu memiliki ciri asas seorang bisnes iaitu menukarkan RM 100 menjadi RM 200. Apabila kita menceburi bisnes walaupun dengan modal RM 1,000 ringgit tanpa ada kemahiran bagi menukarkan RM 100 kepada RM 200, tangan kita terbakar, duit yang dilabur ditangan semuanya hangus.

Mulakan bisnes dengan modal RM100, SK sudah berjumpa dengan individu yang bermula dengan modal RM 100 dan memiliki jutaan ringgit pada hari ini. SK juga memulakan pelbagai bisnes juga dengan modal serendah RM100 sahaja.

Bagi individu yang ingin memahirkan diri dengan ‘bisnes’ dengan modal kecil serendah RM100 sahaja, boleh mengikuti Bengkel Berhijrah Menjadi Usahawan yang dijayakan oleh SK dari masa ke semasa. Bengkel terbaru adalah pada hari Ahad (31 Mei 2009) di Universiti Tun Hussein Onn (UTHM) Batu Pahat, Johor. Yuran hanya RM150 sahaja boleh klik http://www.glowglokal.com/seminar.html .

Shamsuddin Kadir

Emel: info@shamsuddinkadir.com

Leave a Reply