Skip to main content

Pendidikan anak adalah satu lagi isu yang tidak pernah selesai dalam mendapatkan kata sepakat. Itu satu dari anugerah Tuhan berikan kepada manusia, supaya saling hormat menghormati dengan pandangan masing-masing.

Walau bagaimanapun, pandangan kita terhadap sistem pendidikan untuk anak kita amat penting bagi mengambil kira apa yang telah dilalui oleh ibubapa yang lebih awal ada anak. Kita dapat melihat kesan bagi setiap sistem pendidikan yang dipakai dan dikuatkuasakan oleh ibubapa.

Apabila kita ingin menentukan kaedah pembelajaran untuk anak, lihatlah terlebih dahulu apa yang telah dilalui oleh ibubapa lain yang telah memilih jalan yang sama dengan kita. Berjayakah anak mereka?

Erti berjaya cukup berbeza dari seorang kepada seorang yang lain. Ada individu yang mengklasifikasikan berjaya itu apabila mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan ataupun berjaya tamat belajar di peringkat Ijazah.

Ada individu yang mengklasifikasikan berjaya itu apabila beliau menjadi jutawan.

Ada individu yang mengklasifikasikan berjaya, apabila beliau merasa bahagia dan ceria melalui hidup seharian.

Apabila kita banyak membaca buku dan merasakan tindakan yang kita ingin lakukan itu bercanggah ataupun berlawanan dengan majoriti ibubapa di luar sana, lakukan dengan penuh keyakinan bahawa Allah akan merealisasikannya.

Susu yang mahal, tadika yang mahal, tuisyen yang mahal tidak menjadi satu jaminan bahawa seorang kanak-kanak itu akan cemerlang dalam hidup. Oleh itu apabila kita tiada kemampuan ataupun tidak ingin menghantar anak ke tempat sedemikian, jangan hiraukan kata-kata orang lain. Demi masa depan anak-anak, biarlah kita tentukan yang terbaik untuknya.

Dalam pendidikan anak, ada dua aliran yang kita boleh pilih bagi membesarkan anak. Aliran pertama membesar dan menjadi seorang pekerja. Aliran kedua membesar dan menjadi seorang majikan. Keputusan yang kita pilih pada hari ini, akan menentukan hala tuju anak kita esok.

Leave a Reply