Skip to main content

Apabila kita ingin membudayakan satu gaya hidup yang baharu, di mana kita menukarkan sebahagian tabiat lama dengan tabiat baru. Kita menukarkan sebahagian dari tingkah laku kita.

Apabila kita mengambil keputusan bagi memulakan gaya hidup sebagai inventor ataupun pencipta dan bukannya gaya hidup sebagai pengguna, perkara paling asas adalah kita percaya bahawa kita adalah hebat. Ya sebagai makhluk terbaik yang Allah ciptakan kita dapat mengunakan kelebihan itu bagi menjadi pencipta kepada sekurang-kurangnya satu produk ataupun satu servis yang dapat memberi manfaat kepada masyarakat.

Berbicara tentang Inventor bukan bererti kita mencipta produk ataupun servis untuk mendapat untung, sebaliknya bagi memberikan yang terbaik kepada komuniti kita.

Sebelum kita dapat membudayakan hidup sebagai Inventor, antara perkara asas yang perlu ada adalah berfikir seperti Inventor.

Antara langkah pertama yang kita boleh lakukan adalah dengan membuat jadual bertindak. Contohnya :

Isikan waktu antara Maghrib dan Isyak jika tidak ke Masjid bagi membaca buku. Waktu sebelum ataupun selepas subuh membaca buku. Jika sampai di pejabat lebih awal baca buku. Libatkan ahli keluarga kita. Jika kita dapat lakukannya secara konsisten selama 40 hari, Insyaa-Allah ianya menjadi tabiat baru kita.

Fikirkan kita sebagai pencipta sejarah, iaitu kita adalah individu yang hebat, yang melakar sejarah. Fikirkan tentang apa yang kita dapat cipta dan sumbangkan kepada komuniti supaya kita semua memperolehi manfaat dengan menjadi lebih pandai ataupun lebih senang melakukan sesuatu.

Adakan diskusi ilmiah di antara kita dengan kawan ataupun pasangan selepas Isyak berkenaan berfikir seperti Inventor.

Apabila dipejabat pesongkan bicara kita sewaktu makan tengahari dengan rakan sekerja, bisnes partner, kawan, saudara kepada persoalan seperti”Apa yang dapat kita cipta hari ini”.

Membudayakan gaya hidup seperti inventor membantu kita menikmati satu lagi hidup yang bertambah bahagia dan bermanfaat. Kehadiran kita di atas muka bumi Allah adalah bagi menyumbangkan dan bukan membebankan.

Shamsuddin Kadir

Trainer, Writer, Reader & Listener

Ultra Mind Resources

Tel: 03 4142 5300 Fax: 03 4142 7300

Leave a Reply