Skip to main content

Apabila kita mengikuti isu-isu negatif seperti gosip artis, gosip jiran, rakan sekerja dan saudara mara kita juga akhirnya termasuk di dalam kehidupan yang negatif. Sepanjang hidup sejak dari kecil sehingga hari ini, apakah kebaikan yang diperolehi dengan mengikuti gosip sama ada membaca, menonton, mendengar ataupun bercakap berkenaan gosip.

Yang biasanya berlaku :

  • Rugi. Duit membeli majalah gosip, lihat di rumah kita, cuba kira balik berapa ribu yang kita sudah belanjakan membeli majalah yang laku kerana gosip sahaja
  • Rugi. Masa yang digunakan bagi membaca, mendengar, menonton ataupun bercakap berkenaan gosip (mengumpat), masa itu dapat digunakan bagi membaca ataupun membincangkan perkara-perkara yang boleh meningkatkan kualiti hidup kita.
  • Rugi. Hidup dipenuhi kejadian-kejadian negatif yang menimpa hidup sendiri, akibat suka menjaga ‘tepi kain orang’ akhirnya kain sendiri yang terlondeh.

Banyak juga majalah berkenaan gejala masyarakat yang melakukan maksiat, ianya sebenarnya membantu kita bagi mendekatkan lagi dengan maksiat. Membaca bacaan seperti itu hanya memastikan duit poket kita keluar pada setiap bulan kepada perkara yang tidak mendekatkan diri kita kepada Allah. Perhatikan anak-anak kita juga, kadangkala budaya membaca ‘bacaan tidak sesuai’ itu sudah sebati dengan anak-anak generasi hari ini, jika ianya tidak dibendung dari awal.

Tidak kepada majalah, buku, suratkhabar yang tidak meningkatkan kualiti hidup. Individu yang menjadikan hari ini lebih baik dari hari semalam, tidak ada masa untuk dibuang.

Leave a Reply