Skip to main content

Kepada individu yang memiliki kad kredit, cuba kita lihat penyata yang dihantar oleh bank. Adakah penyata kad kredit itu menunjukkan baki hutang yang dibawa  dari bulan lepas?

  • Jika ya, adakah kita mampu menjelas semua hutang tersebut hari ini? Jika tidak boleh, adakah ianya dapat dijelaskan hujung bulan ini?

  • Jika jawapannya masih tidak boleh, sebaiknya tentukan tarikh kita perlu bercerai dengan semua kad kredit yang kita miliki. Tarikh perceraian yang terbaik adalah pada tarikh kita menerima gaji ataupun pendapatan bulanan.

Kenapa disebabkan hutang dengan satu kad kredit, kita perlu bercerai dengan semua kad kredit yang kita ada? Kerana nila setitik habis susu sebelangga.

Hutang yang berbaki di satu kad kredit itu adalah pertunjuk bahawa di dalam diri  kita ada kanser yang aktif apabila tangan kita menyentuh kad kredit yang tertera nama kita padanya. Kanser itu menjadi lemah sedikit apabila kita memotong semua kad kredit kita kepada dua bahagian. Kanser itu hanya hilang apabila kita mendidik diri kita dengan kemahiran menguruskan kewangan.

Seperti susu sebelangga yang terkena dengan setitik nila, hidup kita juga akan hancur, masa depan gelap, apabila kita terus membiarkan diri kita mengunakan kad kredit.

Hentikan serta merta pengunaan kad kredit, gantikan dengan debit kad. Kita akan dapati hidup kita sedikit sengsara apabila kita berhenti mengunakan kad kredit. Ini berlaku kerana kita tidak lagi menjamu nafsu kita dengan ‘berhutang’. Nafsu kita akan bertindak, memberontak…jika kita sanggup bersabar, Insyaa-Allah satu persatu nafsu akan tunduk kepada kita.

Kepada saudara/i yang belum mengunakan kad kredit, sebaiknya jangan, kerana risiko di atas dan yang kedua, majoriti kad kredit yang ada diluar sana adalah beroperasi mengikut sistem riba. Allah di dalam Al-Quran , surah Al-Baqarah telah menerangkan bahawa Allah dan Rasul melancarkan perang terhadap manusia yang diciptakan tetapi derhaka kepadanya dengan melibatkan diri dengan urusniaga ‘Riba’.

Di bulan puasa ini, gunakan peluang selagi hayat masih ada, bagi menukarkan semua kad kredit yang berlandaskan sistem konvensional kepada yang Islamik, tetapi sebaiknya terus tukar kepada debit kad (mastercard ataupun visa).

Individu yang hidup dengan kad debit sahaja tidak akan dibebani dengan hutang yang tidak perlu.

Leave a Reply