Skip to main content

Suatu berita yang amat membimbangkan. Peratus pengunaan kad kredit meningkat antara 15 hingga 20 peratus sejak harga petrol naik kepada RM2.70 seliter. Adakah perbezaan sebanyak 78 sen seliter yang menyebabkan pengguna tidak ingin membawa duit yang banyak, lalu memilih mengunakan kad kredit. Jika dahulu kereta Proton Wira hanya memerlukan RM96 untuk satu tangki penuh petrol kini RM 135. Adakah penguna kereta tidak suka membawa wang lebih ataupun sudah tidak mampu bagi menangung kos biaya hidup yang amat tinggi?

Berita Minggu, 29 Jun melaporkan bahawa peningkatan pengunaan kad kredit yang paling ketara adalah di kawasan luar bandar, iaitu sebanyak 30%.

Awas, jika anda ataupun sahabat anda yang termasuk di dalam carta stastitik di atas. Pastikan ianya berlaku bukannya disebabkan kerana tiada duit bagi menangung salah satu dari biaya hidup itu. Lebih banyak implikasi akan berlaku jika pengguna kad kredit tidak menyedari akan bahangnya.

Kepada pengguna kad kredit bagi membayar harga petrol, pastikan anda menyimpan resit bagi setiap pembelian yang dibuat. Lihat jumlah yang anda belanjakan bagi sebulan dengan kadar petrol yang baru ini. Buat sedikit homework, adakah anda mampu menangungnya pada setiap bulan?

Jika tidak mampu, apa alternatif yang anda ada?

1. Kurangkan kos perbelanjaan yang tidak perlu

2. Tingkatkan pendapatan..

Kepada para peserta saya yang terdahulu, pastikan anda membuat bedah siasat seterusnya ke atas wang gaji bagi melihat sejauh mana impak minyak itu ke atas hidup anda. Sesuaikan gaya hidup yang sepadan dengannya. Bagi Peserta yang mengamalkan sistem sampul surat, anda dapat lihat dengan jelas, impak dari kenaikan minyak dalam kehidupan anda. Ini memberikan anda dimensi baru bagi mencari sumber alternatif bagi masa depan yang terjamin.

www.shamsuddinkadir.com

Membina Dimensi Sebenar!

Leave a Reply