Skip to main content

Ini adalah salah satu daripada soalan cepu emas yang biasanya berlegar di minda para pekerja. Bagi saya soalan ini perlu diketahui terutama pekerja swasta. Pekerja di sektor awam yang gajinya berdasarkan kelayakan di peringkat Ijazah dan ke atas tidak menerima kesan seperti mana pekerja bawahan (yang belum ada Ijazah) yang paling menerima impak maksimun ke atas ‘inflasi’ dan pelbagai kejutan kos sara hidup.

Kadar inflasi bagi lembah Klang seperti yang dilapurkan di dalam akhbar tempatan pada 2007 adalah 6%. Ini adalah 2 kali ganda daripada kadar inflasi yang sampai dicorong telinga kita. Ini bermakna Jika gaji kita pada ketika ini RM1,000  maka kenaikan sebanyak RM60 hanya menampung ‘inflasi’ ataupun kesusutan kuasa beli bagi setiap RM 1. Kita perlu mendapatkan kenaikan sekurang-kurangnya 11% iaitu 5 % di atas kos inflasi setempat.

Jika syarikat ataupun tangga gaji jawatan kita tidak mampu memberikan kita kenaikan sebanyak itu, maka kita perlu mengambil beberapa langkah segera bagi mengelakkan duit kita itu di makan oleh anai-anai (inflasi) dalam jumlah yang menyebabkan kita menangung bebanan hutang keliling pinggang.

Ada beberapa perkara yang kita boleh lakukan :

1. Tingkatkan kelayakan (Sijil, Diploma, Ijazah) ataupun ambil kursus-kursus singkat bagi meningkatkan kemahiran ‘Soft skill’ bagi memberikan nilai tambah kepada organisasi yang kita sertai.

2. Tingkatkan mutu kerja, kembangkan potensi dan serlahkan prestasi. Ini dapat dilakukan dengan kita mencari mentor yang amat terkenal dengan prestasi yang memberangsangkan. Tingkatkan pembacaan buku-buku yang dapat memberikan semangat dan juga panduan dalam melihat keupayaan kita yang sebenar.

3. Tukar ke jabatan lain ataupun mencari kerja di syarikat lain yang dapat meningkatkan pengalaman kita dan juga memberikan imbuhan yang dapat menjaminkan masa depan kita.

4. Jika boleh dapatkan seorang mentor yang berjaya didalam bidang perniagaan untuk memberikan pandangan tentang kemampuan kita. Kadang kala kita tidak nampak keupaayaan kita sebenar, tetapi orang yang berjaya dapat melihat ciri-ciri seorang pejaya. Siapa tahu, kita mungkin mempunyai keupayaan untuk memulakan langkah menjadi seorang ahli bisnes di masa hadapan. Jika tidak, kita boleh melatih anak kita untuk memulakan bisnes sendiri selepas tamat pengajian mereka.

www.shamsuddinkadir.com 

Membina Dimensi Sebenar Anda!

Leave a Reply