Skip to main content

Apabila bercakap tentangan persediaan untuk berperang, satu perkataan yang tidak boleh terlepas adalah Kebal. Ya apa guna kerajaan membeli atau mereka kereta tempur jika ia tidak kebal. Perlu diingatkan untuk mengkebalkan kereta pengempur atau perisai. Kita perlu mengetahui jenis-jenis ancaman yang kita perlu hadapi sebelum kita dapat mencipta perisai dengan tahap kekebalan yang dapat menghalang ancaman itu dari menebusi benteng kereta perisai kita. Tanpa mengetahuinya kita mungkin menyediakan kereta perisai yang tidak kebal atau kekebalannya rendah berbanding kekuasaan tenaga bom atau serangan senjata musuh.

Kebal juga ada beberapa peringkat. Yang paling selamat adalah yang paling tinggi akan kekebalannya. Sebagai contoh. Dinding besi kerita perisai yang setebal 10cm lebih baik dari yang setebal 1cm. Serangan musuh dengan senjata biasa dengan mudah menebusi dinding perisai yang setebal 1cm. Kereta perisai yang setebal 10cm masih teguh, kerana peluru dengan kapasiti menembusi dinding 1 cm tidak mampu untuk mengugatnya. Hanya kereta perisai yang kekebalan 1cm hancur dimusnahkan oleh musuh.

Setiap kerajaan terpaksa dalam keadaan sedia. Kereta perisai mereka perlu bersedia, sama ada untuk menyerang atau diserang. Dalam dunia ini anda tidak mampu berkata, mintak maaf saya tidak berminat dan bersetuju jika anda menyerang saya. Walaupun anda anda tidak suka, mereka (musuh) tetap menyerang. Ketika ini anda perlu bertahan. Jika tidak mampu, kalah. Apa akan terjadi jika anda kalah ? Anda dijajah

Yang Maha kebal dari segala ancaman hanya satu iaitu Tuhan. Selain daripadanya hanya dapat berusaha untuk menambah kekebalan. Tetapi sampai bila-bilapun kita tidak akan kebal setahap dengan Tuhan. Tetapi itu bukan alasan untuk kita berputus asa. Kita tidak perlupun kekebalan setahap Tuhan kerana kita tidak bermusuh denganNYA. Tetapi jangan sampai Tuhan istiharkan perang terhadap kita.

Bagaimana cerita ini ada kaitan dengan kita hidup seharian kita ? Ianya berkaitan dengan Duit. Duit bukan segalanya, tetapi segala-galanya adalah duit. Adakah anda kebal dari diserang oleh bebanan kos hidup? Peningkataan Kos pengangkutang (petrol)? dan barangan yang semuanya naik, kecuali air hujan yang masih turun.

Sama ada kita mahu atau tidak kita terpaksa bersedia. Jika kita tidak menyerang dahulu, musuh akan menyerang kita tanpa memberikan masa untuk kita bersedia. Jangan jadi seperti Amerika yang terlalu yakin Pearl Habour yang paling selamat dengan mengurangkan perhatian akibatnya hancur diserang oleh tentera Jepun. Jangan bergantung kepada satu dahan. Dahan itu mungkin rapuh. Anda hanya mengetahui akan kekuatan dahan itu apabila ianya patah. Tetapi adalah terlewat untuk bertindak pada waktu itu.

info@shamsuddinkadir.com

Leave a Reply